Trött, tröttare, tröttast

Idag är jag inte pigg kan jag tala om. Milo sover inte alls bra om nätterna sedan han började få ont i öronen vilket var för ungefär två veckor sedan. Det är ju ungefär en månad sedan jag slutade amma och jag känner att jag inte riktigt har lyckats vila upp mig sedan dess. Det var några tuffa nätter när jag skulle vänja av nattamningen men efter det sov Milo mycket bättre! Han kunde vakna till men det räckte med att bli vaggad så somnade han snabbt om igen, men trots det så stör det sömnen av att behöva vakna till och kliva upp ur sängen även om det bara handlar om någon minut. Efter ytterliggare en -två veckor så började han äta välling på natten också, en gång vid fem tiden och det tycker jag var riktigt skönt med tanke på att han brukade somna vid 20-21 på kvällen. Det gjorde även att jag slapp kliva upp vid sex-tiden med honom, så kunde han iallafall sova till sju-åtta på morgonen!
 
Men sedan han fick ont i öronen så vaknar han jätteofta och är ledsen. Några dagar var han helt otröstlig och skrek hysteriskt av trycket i öronen. Men efter det fick han sova i babyskyddet i några dagar så att han skulle komma upp med huvudet lite mer, det hjälpte honom faktiskt men jag tror det blev jobbigt för hans rygg så nu sedan två nätter har han sovit i sin säng och i vår säng. Inatt åt han välling två gånger och fick komma över till oss vid två, det resulterade i en sovmorgon till åtta! Men tyvärr var han väldigt svårnattad efter ena gången han vaknade och sedan så vaknade Joline och var ledsen en gång. Det skall bli så skönt när denna perioden av stor sömnbrist är över. Eftersom det snurrat massor med sjukdomar i familjen, främst hos Milo så har jag inte heller haft någon direkt möjlighet att vila upp mig. Milo har alltid varit som en liten klisterlapp på mig och ännu mer när han varit sjuk.
 
Dock ser jag redan nu att han tyr sig mer och mer åt pappa. Det märktes ganska snabbt efter att jag slutade amma. Han vill fortfarande helst vara hos mig men förut kunde han gripa tag i min tröja och klamra sig fast direkt Kim skulle ta honom för att jag skulle gå på toaletten eller så. Han vek också bort huvudet från Kim och la det mot mig, som om att han ville gömma sig <3
 
 
 
Dessa bilder är tagna i april. Tänk vad mycket det händer på bara någon månad! <3
 

Milo i gräset

Knäppte idag lite kort på lilla Milo innan vi skulle bege oss mot förskolan för att hämta hem Joline! Bjuder på några av dom :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Öroninflammation och förkylningsastma

Idag var vi till vårdcentralen med lilla Milo. Förra veckan var vi där tre gånger och alla gånger av samma orsak, ledsen pojke med feber som tar sig på öronen och visar tydligt att han har ont. Under förra veckan kunde de inte se att någon örininflammation var på gång. De kunde bara se att han var röd i öronen och att han reagerade när de tryckte vid hans öron. Idag fick han utskrivet antibiotika efter en undersökning som visade på buktande trumhinna och att han var vit där. Tydligen kunde det tyda på att en öroninflammation är på väg. Så nu hoppas jag verkligen att vår lilla prins kan få bli frisk och i längre än några dagar. Just precis nu ligger han och sover gott i sitt babyskydd efter en alvedon.
 
Joline har också varit sjuk under dessa dagar. Hon fick en rejäl förkylning (precis som jag och Milo) och som de senaste gångerna så har det påverkat hennes andning. Vi har en medicin som hon får vid behov, en medicin man inhalerar men den gav ingen effekt. Så jag fick ta med mig Joline till vårdcentralen och efter en ordentlig undersökning och lång väntan så fick vi svaret "Hon är bara tät i näsan, ge henne rejält med näsdroppar (koksaltlösning) och inget mer att inhalera". Så direkt vi kom hem fick hon ännu en dos med medicin då jag kände direkt att det läkaren sa var fel, till och med jag som inte lyssnade med ett stetoskop kunde höra att det inte riktigt lät som det skulle med andningen.
 
Efter att hon fick medicinen så fick hon sova tills hon vaknade. Jag var in och tittade till henne några gånger och andningen lät fortfarande lite ansträngd. Liten förbättring med medicinen men inte tillräckligt. Så när hon vaknade åkte vi in till akuten och där blev andningen ännu tyngre för henne så när vi kom in på ett rum så gav vi henne medicinen vi har fast TREDUBBELT så mycket! Hon fick även någon medicin i flytande form för att andningsbesvären skulle släppa ännu mer + att vi fick en ny förebyggande medicin utskriven. Känns otroligt skönt då vi fått besöka akuten varenda gång hon fått en förkylning sedan i våras! Men med denna medicinen känns det som att vi förhoppningsvis kan fixa förkylningen själva nästa gång det behövs. Vi har fått använda den i några dagar och den underlättar otroligt mycket för henne. Tycker dock det är himla sjukt att första läkaren vi fick sa att hon var tät i näsan! Är glad över att jag lärt mig att man inte ska lyssna för mycket på vad läkare säger.
 
Nu mår båda barnen bra och Joline har idag gjort sin första dag på förskolan efter ett 10 veckors långt sommarlov hemma! Det har gått alldeles för fort och det har varit väldigt roligt och mysigt att ha henne hemma. Hela sommaren har hon tjatat om att få gå tillbaka till dagis, hihi. Ofta när vi skulle åka någonstans sken hon upp som en sol och sa "dadis!". Men nu är hon enligt henne själv äntligen tillbaka igen!
 
 

Bilder från Tusenfryd


Spontantripp till Ullared!

I måndagskväll bestämde sig jag och min kusin för att vi skulle åka till Ullared tillsammans, redan dagen efter! Sagt och gjort. Vi hade en jättebra dag och det var riktigt roligt att det bara var vi två, vi gör väldigt sällan saker tillsammans annars. Jobb, barn och tidsbrist kommer emellan! Det blev många skrattanfall tills tårarna sprutade och magen värkte. Fick lite andnöd emellanåt också, haha!

Jag fick mycket fint handlat. Det var ingenting vi egentligen behövde utan jag köpte lite inredning, lite kläder till alla i familjen, Milo fick en leksak och Joline lite pyssel. Alla nöjda och glada! Milo vägrade släppa mig ur sikte när jag kommit hem och blev jätteledsen när jag bara skulle gå på toaletten. Av Joline fick jag inte ens en kram, den fick gudfar Timo istället som var här på besök, hihi :)


En riktigt bra helg

 
Godmorgon!
 
Är allt bra med er? Med oss är det bra. Vi har haft en riktigt mysig och rolig helg tillsammans. I lördags packade vi in oss (och en massa regnkläder) i bilen för att åka till Norge och Tusenfryd. Vi åkte tillsammans med min moster med familj och med tre andra föräldrar med deras barn, så det var riktigt härligt att vi var så många och att det var barn i blandade åldrar men som alla kom bra överens!
 
Joline tyckte det var jätteskoj att åka karuseller! För henne är det faktiskt första gången och den första karusellen hon åkte var på en häst som åker runt i cirklar. Minns inte vad den karusellen heter riktigt. Först tyckte hon att det var lite läskigt och hon ville att jag skulle hålla i henne. Men när hon åkte den för andra gången och gångerna efter så skulle vi bara stå bredvid medan hon åkte runt och vinkade! Den andra karusellen hon åkte var Farfars bilar och det var nog den karusellen som det åktes mest i. Hon sprang runt, runt, runt hihi. Där fick man sitta i en bil och låtsas styra den samtidigt som man åkte runt en liten tur. De tog även foton i den karusellen så vi köpte en bild när hela familjen åkte. Den tredje och sista karusellen hon åkte var en motorcykel som åkte runt precis som hästen gjorde. Man kunde åka två och första gången åkte hon med min minsta kusin Ewelina som är 5 år, vi vuxna fick inta gå med in men Joline älskar att leka med Ewelina så det var nog bara roligare för henne. Denna karusellen åkte hon någon enstaka gång, en gång åkte hon den själv också. Modiga, karusell-älskande skruttfia :)
 
Jag och Kim fick även åka tre karuseller tillsammans. Vi åkte Balder (den svenska versionen, minns ju inte vad namnen på karusellerna är på norska haha), Colorado och Tors hammare. Sen åkte jag Flumride och Kanonen tillsammans med mina två äldsta kusiner. Det var så härligt att vi alla vuxna kunde turas om med att passa varandras barn och åka karuseller! Barnen var trygga med det, så det funkade jättebra.
 
Både Joline och Milo skötte sig helt exemplariskt under hela dagen. De var lugna och nöjda båda två. Så dagen blev helt klart en succé som vi absolut ska göra om! Men nästa år kommer vi ha två små som springer runt ♥ Det kommer en bildbob från dagen, dock i mobilbilder då jag inte vågade ta med mig kameran dit, vilket antagligen var likabra för telefonen la jag ifrån mig på en bänk och gick därifrån. Som tur är hade den blivit inlämnad och min älskade Kim hittade den åt mig, såå tackam ♥
 

 
I söndags så hade vi en riktig städdag. Vi fixade i flera timmar, från morgon till eftermiddag men vi fick väldigt mycket gjort. Lite synd då det var riktigt fint väder men vi var verkligen tvungna att storstäda hemmet. Barnen var nöjda ändå som tur var! Men på eftermiddagen gick vi upp till våra grannar för att umgås och köpa lite kläder. Vi var där i ungefär 4 timmar, tiden bara sprang iväg! Joline lekte jättebra med deras döttrar och på Milo och deras son skiljer det bara 4 månader. Så det var riktigt härligt. De hade MASSVIS med kläder som jag och Kim gick igenom och vi köpte en hel del. Ytterkläder, dagisplagg men även favoriter som kommer användas på lite finare tillfälle! Milo fick sig också ett gäng med kläder. Är verkligen glad över att jag rensade och sorterade barnens garderober på förmiddagen, hihi!
 
 
 
 
 

Öppna förskolan

Idag var vi till öppna förskolan här i byn för andra gången denna veckan. Mina barn verkligen tokälskar att vara där! Joline springer runt och leker med alla barn samt varvar med att pyssla inne i pysselrummet. Milo springer runt i ena gåstolen som finns där, leker inne i lekrummet, går med lära-gå-vagn, kryper osv. Idag försökte grabben till och med släppa mig och gå iväg själv! Han får gärna lugna sig en aning med att gå, lilla gossen är ju bara 8 månader gammal ännu. Men han ÄLSKAR att gå. Han har dessutom bra balans när man bara håller i ena handen på honom, en bit klarar han av att gå innan det blir ostadigt. Hur som helst så har barnen och jag haft en jättebra förmiddag på öppna förskolan!
 
Vi spenderade hela 4 timmar där idag och Milo somnade som en stock när vi promenerade hemåt. Han älskar verkligen syskonvagnen! Vår singelvagn som är oergonimisk somnar han inte alls lika lätt i. Dessutom sitter både han och Joline mycket bättre i vår ergonomiska syskonvagn!
 
 
 

Stugan + bildbomb

I söndags var vi i min farmor och farfars gamla stuga, nu mera ägs den av min pappa och hans bröder. Det var några år sedan jag var där sist och oj så skönt det var att få komma dit igen. Många minnen med min farmor och farfar kom verkligen tillbaka till mig ♥
 
Vi hade en hur mysig dag som helst. Barnens mormor och morfar följde med dit och då kan det inte bli annat än bra! På vägen till stugan får man åka färja och det var en riktig upplevelse för Joline. Hon fick gå ut ur bilen och kolla när vi åkte över vattnet, precis som jag själv gjorde när jag var liten. När vi väl kom fram till stugan så grillade vi korv. Jag hade såklart med mig systemkameran och jag knäppte lite kort på barnen och på naturen runtomkring!
 
Efter att vi hade grillat gick vi ned till badstranden och tog av Joline byxorna så hon fick stå med bara fötter och bara ben i vattnet. Men hon höll på att doppa sig redan då så vi fick ta av alla kläder på henne istället. Hon bokstavligt talat flög ned i vattnet haha! Aldrig sett henne så tuff i vattnet och även om hon tyckte att det var kallt så slängde hon sig i och doppade hela kroppen. Upp och ned flera gånger och vågade till och med gå ut till pappa som stod lite längre ut än vad hon själv gjorde. Det lös i hela Joline när hon fick bada och busa så, tyvärr kunde vi inte stanna så länge då vi var tvugna att hinna med färjan tillbaka innan den stängde.
 
Milo hängde mest med och var nöjd. Smakade på lite grässtrån och jord haha. Sedan sov han endel men del men det är inte alls konsitgt då han precis hade blivit frisk. Nu kommer jag bjuda på endel bilder från dagen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag låter bilderna tala för sig själv ♥
 
 

Sjukstuga

Vi har varit sjuka till och från i en månads tid nu, jag börjar bli lagom less kan jag meddela. Denna gången är det den minsta av oss som är sjuk, lilla Milo ligger med över 39 graders feber och lyckas inte sova mer än små korta stunder. Tänkte att jag skulle ge honom lite alvedon när han vaknar. Idag har vi trots detta lyckats få till 8- månadersfotograferingen, som tur är var han feberfri imorse iallafall. Igår blev ju vår lilla kille hela 8 månader redam, tiden går så galet fort! Första lilla tanden har tittar fram på honom också, som ni säkert kan se på bilden nedan :)
 
 
 
 

Dags att sluta amma

Idag var dagen jag bestämde mig för att jag ska sluta amma Milo och det ska ske idag. Har tänkt sluta ett tag men vi har varit sjuka i omgångar här hemma så jag ville såklart vänta tills lillpojken är frisk. Lite förkyning och hosta kvar samt tänder på gång, men inte sjuk längre iallafall. Ammade imorse runt 07.30 och nyligen strax innan klockan var 21. Inga större konstigheter! Vet dock att lilla myspojken gärna ammas lite efter att han vaknat, just för att vakna till litegrann. Det är enda gången det faktiskt blir lite mys av amningen och inte bara krångel. För annars brukar han sätta sig upp, suga tag och släppa flera gånger eller bara se sig om i hela rummet samtidigt som han har bröstvårtan kvar i munnen. Ja, han har lite annat för sig än att bara ligga och mysa. Omvärlden är himla intressant! Men nu försöker jag bara ha honom i knät och gosa en stund. Oftast vill han inte det så länge dock.
 
Nu sover lillpojken efter en portion gröt och sen fick han amma just så jag kunde tömma brösten. Jämt för någon timme sedan åt han mer än en halv portion gröt till middag också. Så idag när jag inte ammat har han ätit annan mat mycket bättre! Han somnade också jättefort, känns som det beror lite på att han är mättare än han brukar. Jag har gjort mig beredd på "strid" och en näst intill sömnlös natt. Det känns nästan som om jag ska dygna, vilket det i och för sig kanske blir att jag gör mer eller mindre hihi.
 
Men hur känner jag över att sluta amma då? Jo, Milo är snart 8 månader och i och med det blir det också snart 8 månader sedan jag började amma lillpojken. Jag kommer självklart sakna det men jag har nog dragit på detta lite för länge i ärlighetens namn. På nätterna är det mycket krångel men från att jag går upp på morgonen med Joline så sover han längre i sträck. Så jag tror just att mjölklukten stör honom. Jag tror det stör honom att han har tillgång till bröstet, han får ingen ordentlig ro. Jag ammar dessutom flera gånger nattetid och det sliter på mig. Jag behöver få tillbaka min energi och de dagar som jag är helt slut blir inte bra för Joline som nu är 2 år och väldigt aktiv och vill leka. Jag får väldigt dåligt samvete mot henne. Vill också bara kunna vara med Joline någon gång. Åka till leklandet, lekparken eller vad som! Bara mamma och Joline, som det senaste blivit otroligt mammig och jag känner verkligen att hon behöver mig mycket just nu. Så jag vill också kunna finnas där precis så mycket som hon behöver ha mig och jag VET att hon skulle uppskatta om bara hon och jag hittade på någonting tillsammans. Det har inte hänt sedan innan Milo föddes och det är något som JAG saknar och dessutom sörjer att vi inte lyckats få till mer. Så jag vill känna att jag kan fokusera på bara henne men samtidigt utan att det blir fel och jobbigt för Milo.
 
Men att amma är verkligen något speciellt. Så det känns jobbigt i hjärtat, det gör det verkligen. Jag kommer sakna det men samtidigt ska det bli skönt att få tillbaka min kropp utan att behöva tänka på någon annan. Det ska också bli skönt att få möjligheten att sova hela nätter för även om inte Milo kommer göra det så kommer det inte bara vara jag som kan ta honom nattetid, när jag slutat amma. Utan Kim kommer kunna göra det han också.
 
Ni får önska mig lycka till inatt och hjälpa mig hålla tummarna för att jag ska få sova några sammanhängande timmar! ;)
 
Mina små älsklingar. Här var Milo endast 1 månad gammal och Joline var 19 månader. Älskade barn <3

Lite allmänt

Tänk, nu är våren här och om ungefär en månad fyller vår stora lilla tjej hela TVÅ år! Det är ofattbart. Hennes presenter är färdigköpta, vi väntar bara på ett paket som förhoppningsvis kommer i veckan. Sedan skall det beställas lite mer dekorationer och sådant!

Barnen växer så det knakar, båda två faktiskt. Milo växer på längd och vikt medan Joline växer otroligt mycket kunskapsmässigt! Det är så fantastiskt roligt att följa de båda. Milo höll på att vända sig från rygg till mage idag, han var sååå nära. Men Joline var myssjuk och rullade tillbaka honom två gånger så att hon kunde kramas med honom haha! Joline pratar väldigt mycket nu. Hon härmar allt man säger så man får välja sina ord noga! Hon härmar också allt vi gör vilket inte alltid blir sådär jättebra. Om jag busar med Milo, så gör hon exakt samma sak som mig, fast lite mer hårdhänt. Hon förstår ju inte riktigt det där ännu! Att det kan göra ont och att ens handlingar har konsekvenser.

Milo är inne i en så mammig period just nu och det är fruktansvärt mysigt. Han är en blyg kille och är verkligen skeptisk till nya människor! Helst av allt vill han bli buren mot mig så att han kan kolla över min axel och samtidigt ha mig i ögonvrån hela tiden. Det märker jag speciellt av om vi är på en för honom, främmande plats. Här hemma är han så trygg så det funkar bra att sitta i mitt knä och kolla på när storasyster leker inne på sitt rum. Men om det är någon mer som leker med Joline, som åter igen blir främmande för Milo så märker man att han gärna vill vara nära mig och hela tiden se mig, även om vi är här hemma! Att sitta i mitt knä räcker då oftast inte heller, han vill helst bli omhållen. Mammas myspojke!


Av någon anledning så tog Milo napp förut! Jag hoppas det fortsätter och inte bara var en grej som funkar bara idag.

Söndag

Idag är det soligt väder och 10 plusgrader, alltså vår! Kim jobbar som han alltid gör på söndagar medan jag och barnen gör det man ska göra på söndagar. Myser, leker och städar. Just precis nu ligger Joline och sover ute i vagnen och Milo ligger och sover här bredvid mig. Lite senare kommer min mamma hit och då är planen att vi alla ska gå till lekparken och sedan hem och laga någon god maträtt, vi får se vad det blir!
 
 

Milo - 3 månader

Den 9:onde mars blev vår älskade lillebror 3 månader gammal. Vi hade som vanligt en liten fotografering här hemma men jag blev inte nöjd. Ljuset var inte alls bra och Milo var trött och sliten eftersom han är sjuk i RS. Han är på bättringsvägen dock, kan skriva ett eget inlägg om detta! Hur som helst tänkte jag bjuda på lite bilder från hans 3 månadersdag. Jag ska även fota honom idag igen för att komplettera de bilderna jag inte blev nöjd med!
 
 
 
 

Älskade lillebror

Under graviditeten uppdaterade jag inte mycket. Tröttheten höll i sig mer eller mindre från strax efter att jag plussade tills det att bebis var ute.

MEN, nu vill jag bara säga att vår älskade lillebror Milo kom till världen den 9de december klockan 10.54. Han vägde 3260gram och var 48,5cm lång. Förlossningen gick jättebra och väldigt snabbt. Vi hann vara inne på förlossningen i en timme innan han var ute, på tre krystvärkar.

Vi har en väldigt lycklig och stolt storasyster här hemma vill jag också tillägga. Hon älskar verkligen "bebbis" eller "Mija" som hon säger ;)





Trött mamma idag

Idag vaknade Joline tidigt vilket resulterade i en väldigt trött mamma. I skrivande stund går Joline runt och leker medan jag vilar i soffan och försöker hitta lite ork till att städa. Så skönt att ha det gjort inför helgen!





RSS 2.0